Etnisk rensning!

Sådär ja! Hemkommen efter en avkopplade helg i ett annat län. Det första jag upptäcker är att jag missat soptunnetömmningen, igen! Den andra upptäckten av mindre behaglig art fanns i  kylskåpet. Påminnelse till mig själv. Ta ut sopor, töm kylskåpet, i vart fall innan man åker bort. Något lurvigt, blött och grönt morrade åt mig ju längre ner jag kom mig i kylskåpet och kaffefiltret såg ut som det var från en annan planet. Biologisk mångfald lär ska vara bra men jag har idag bedrivit etnisk rensning. Det tråkiga är att nu får hela eländet ligga och morra i soptunnan två veckor till.

Jag hämtade på dagis och vi åkte och handlade. Det är äntligen vår, utanför affären är det stora vattenpölar som är ungefär decimeter djupa. Ja, du kan ju själv lista ut vad som händer på vägen in till affären. Väl därinne tar rallyt fart. 200 meter kundvagn. Vi stannade en stund och tittade på fiskarna i kyldisken och pratade om dom. Betalningen är det värsta. För där finns godiset. Efter en stunds övertalning och mätning av viljestyrka så ställde han tillbaka godiset men i ett obevakat ögonblick försvann han. Upp på disken kom en rökt fisk. Mamma! Vi glömde fisken! Lätt stressad av den tidigare brottningsmatchen om en tablettask med en dyblöt unge så tänkte jag inte utan betalade fiskskrället. Så fort kan det gå när en vanlig planerad pannkaks middag förvandlas till rökt regnbågslax á gud vet hur svinit mycket pengar.

Föräldramöte på dagis. En friskvårds människa var där och visade massor av statistik. Visst jag håller helt med. Ungar ska ha friska tänder, äta sunt och vara ute. Men det måste vara viss rim och reson. Jag ogillar statistik där dom säger tex barn som får vara ute mer får ett bättre inlärande. Hur vet dom det? Har dom tagit samma unge och lärt honom samma sak inne och sedan tagit honom och lärt den ute? Och började dom i så fall ute eller inne och var det inte repitiotionen isf som gjorde att dom lärde sig bättre.

Det som stör mig är att dom presenterar det som fakta. Har man bara lite sunt förnuft så fattar man väl att fantasin stimuleras av färre leksaker och mer utelek men att visa fakta på att det är så är en helt annan sak. Jag muttrade bara lite för mig själv men när tandhygenisten tagit alla sina präktiga råd och tillslut konstaterade att man i vart fall kan ge ungarna sockerfria tuggumin efter maten, kunde jag inte riktigt vara tyst.
Jag sa, men då dör dom ju av cancer men det är ju lite längre bort och dom har fina tänder i alla fall!

Så kom jag hem. Nästa glada överaskning. Jag hade visst fått en del post till min gamla adress. Däribland en betalningspåminnelse från trygg hansa på min bilförsäkring. Aotogirot hade tydligen inte fungerat men det roliga i kråksången var att påminnelsen om detta skickats till fel adress. Varpå jag blev en vecka till försenad. Jag gillar inte direkt att köra omkring i oförsäkrad bil, rättelse! Jag gillar inte att betala flera hundra kronor per dag till trafikförsäkringsföreningen för att adressuppdateringen hos försäkringsbolagen är urkass. Nä häst och vagn får det bli!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0