Stränga mamma

Vi läser varje kväll. Sonen vill av någon anledning inte läsa i bibeln han fick i helgen. I kväll var jag lite hård. Han ville läsa bamse och jag sa antingen läser vi bibeln eller så läser vi inte. Det tog 20 minuter och sen ville han att vi skulle läsa bibeln.

Jag vet ju att det ingår i allmänbildningen men jag har så svårt att prata om det utan att det låter konstlat. Därför tror jag det är bättre att vi läser sagorna i bibeln och så får vi diskutera kring det. På något vis så låter det nog bättre och mer trovärdigt när jag berättar om troll än när jag berättar om Gud. Vi är ju inte riktigt överens jag och han däruppe. Jag vill inte smitta sonen med mina issues med religion. Jag är av den åsikten att det är helt ok att ha fördomar. Så länge man vet att det är fördomar och har mycket fakta i målet. Sen ska man inte smitta folk med sina fördomar eller rädslor. Jag har därför läst bibeln nån gång. Även läst på om alla sorters religösa samfund. Koranen ligger på hyllan och ligger till sig men målet är att läsa även den från pärm till pärm. Sen kan jag få ha åsikter om den. Väntar nog ett slag innan jag läser den för sonen iaf, för lite bilder i den. Kanske finns det nån barn variant?

Kommentarer
Postat av: Millster

Du är minsann klok som åtminstone försöker sätta dig in i religionen.

Jag beslutade att låta flickorna sjunga i kyrkans barnkör. Det finns inte en susning att jag kan förmedla kristendomen på det viset som de gör, så får tjejerna själva bilda sig sin uppfattning inom sin tid. Och jag måste säga att kyrkans barnverksamhet verkligen är toppen.

2009-10-07 @ 09:07:07
Postat av: Corina

Du är en klok kvinna måste jag säga.Kramis !

2009-10-08 @ 14:00:18
URL: http://corina.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0