Valborg 080503

Valborg brukar vara en helg där jag, historiskt sett, lyckas med det mesta. Denna helg inget undantag. En trippel som börjar med en cykeltur. För er som inte har hört talas om Dalkarlså expressen så är det när jag och mina hundar är ute och motionerar. En dragtränad Riesen och en kampvillig rottis och så jag, på ett fordon av något slag. Förslagsvis cykel eller spark. Det behöver väl inte tilläggas att det är hundarna som står för motionsbiten och matte får i bästa fall lite friskluft. Vis av onda erfarenheter så har jag inskaffat en cykelhjälm för hela tiokronor på en närbelägen antikaffär. Det är all skyddsutrustning som ekipaget innehar om man inte räknar fladdrande reflexväst förståss.

Årets första cykeltur skulle gå av stapeln igår. Det hela förflöt ganska prickfritt, vi tom ackompanjerades av vårfåglarnas kvitter. Rätt vad det var, mitt i ett språng, får tjockrottisen för sig att det är bäst att göra en rugbytackling på cykelns framhjul varpå jag stuper i backen, aningens ograciöst kan jag tillägga. Jag hörde nästan de tidigare skönsjungande fåglarna fnissa. Brallorna gick sönder och mina rasben blev så illa tilltufsade så att jag får nog lägga modellkarriärplanerna på hyllan, tyvärr.

Att jeansen gick sönder är väl ingen fara egentligen men för mig är det en hel katastrof eftersom det innebär att jag måste ut på stan och handla nya. Det är nämligen det värsta jag vet. Blek, fet , finnig  och svettig ska man tråckla sig in i en provhytt.  Av med alla kläder för att dra på plagget man motvilligt vill köpa bara för att upptäcka att A, Det är inte alls min storlek, B provdockan måste vara dopad. När detta konstaterats så måste man ju klä av sig skapelsen och på med de egna kläderna för att statisk och rufsig leta rätt på en bättre storlek och då har ju i alla fall jag gett upp och gått hem för länge sen.

Nu var ju inte helgens elände slut med lite skrubbsår på benen. Nä jag och sonen har kört traktor idag. Vi pustar av gräset på åkern med en slåtterbalk. Det är en maskin som sitter bakom traktorn, ett långt svärd sticker ut på sidan och det klipper tuvor, gräs, mindre träd och lite annat smått och gott. Jag satt och körde i godan ro och i ögonvrån ser jag en välbekant svart siluett.  Jag trampar in kopplingen på traktorn och kniven slutar skära, men för sent.

Diva har landat just på den. Hon gnäller till och springer haltande därifrån. Jag stannar traktorn och springer fram till henne. Hon sitter och lyfter ett ben och för mitt inre anar jag det värsta. Det är ganska mycket blod och svårt att se bland allt hår. Ibland misstänker jag att det är en aning orangutang i henne. Men när Naala kommer fram så vill hon leka och så ont kan det ju inte vara om man kan springa omkring som en blådåre.

Vi går in och jag tvättar rent såret. En sagolik tur. Alla tår sitter kvar och benen verkar vara hela. Trampdynorna har klarat sig klon är kortklippt. Simhuden är helt delad det är djupt och brett men bara in till senan. Lite strept-salva och tape med bandage och så får vi hoppas att hon blir som ny. Jag rekommenderar inte slåtterbalk vid kloklippning, det är inget precisionsintstrument direkt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0